Healthy Homemade Nutella

Are you a Nutella addicted? Is Nutella your first thought in the morning? To be honest, that is not my case, but of my bestie, though sometimes I DO need a spoon of Nutella.

I am not worried about calories, I mean,  I do not even know how count them lol, but about the ingredients of a Nutella jar.

As you noticed, I am trying to share my fit journey with its ups and downs and I have guilty indulgences time by time, but I am trying to have them with something that is really worth. For example, instead of a store-bought cookie, full of preservatives and not-that-good ingredients, I prefer a cookie made by my grandma. I like to know exactly what I am eating, what I am saying is: who the fuck knows what a diacetyl is? My laptop corrector doesn’t even recognize it, as it underlines it in red.

Anyway, what I want to say is that you have to know what there is inside the food you eat. Let’s get back to that Nutella spoon we were craving for… What if I gave you a healthier version?

I used the recipe from #Fitgirlcode (link here) and I modified it as usual.

*Please note, I do not modify recipes because I do not like them, but simply because I am too bad at following them literary.

Anyway, here’s the vegan, gluten & sugar free recipe.

Siete drogati di Nutella? La Nutella è il vostro primo pensiero al mattino? Ad essere onesti, questo non è il mio caso, ma quello della mia migliore amica, anche se a volte ho BISOGNO di un cucchiaio di Nutella.

Non mi preoccupano granché le calorie, intendo dire, non ho so nemmeno come si contino lol, ma lo fanno gli ingredienti di un barattolo di Nutella.

Come avrete notato, sto cercando di condividere la mia strada verso uno stile di vita più sano, con i suoi alti e bassi, e a volte pecco, ma cerco di farlo con qualcosa per cu ne valga la pensa. Per esempio, invece di un biscotto comprato in un supermercato pieno di conservanti e con ingredienti che non sono proprio il massimo, preferisco un biscotto di mia nonna. Mi piace sapere esattamente cosa stia mangiando: chi diavolo sa cosa sia il diacetyl? Il correttore del mio computer non lo riconosce nemmeno, poiché lo sottolinea in rosso.

Comunque, quello che volevo dire è che bisogna sapere cosa ci sia nel cibo che mangiate. Torniamo quindi a quel cucchiaio di Nutella che al solo nominare ci fa venire l’acquolina in bocca… E se vi dessi una versione più sana?

Ho usato la ricetta di #Fitgirlcode e l’ho modificata come sempre.

*Non modifico le ricette perché non mi piacciono, ma perché non sono in grado di seguirle alla lettera.

Comunque sia, ecco la ricetta, come sempre vegana, senza zucchero e senza lattosio.

Nutella!

Ingredients:
200g roasted unskinned hazelnuts
75g cocoa powder
125 ml of non-dairy milk
4 tablespoons honey
Pinch of salt (optional)

Ingredienti
200g di nocciole tostate e senza buccia
75g di cacao amaro (controllate gli ingredienti, non devono esserci latte o zucchero)
125 ml di latte vergetale a scelta
4 cucchiai da tavolo di miele
Un pizzico di sale (a vostra discrezione)

Directions:
Put the hazelnuts in a blender and make it work for about 5 minutes until you get a smooth paste. You really have to stir the paste the entire 5 minutes, so the nuts can release the oils and so it will become a buttery paste. Add the cacao, milk of choice, salt and honey and mix it well so it becomes smooth again. The paste has to become soft and shiny. This will take about 2 minutes. The quantities in this recipe are enough for a jar of Nutella of 150g. Put it in the refrigerator and you have your own Nutella jar. Please note, as this recipe has no preservatives or additives, it can last at most 1 week.

Preparazione:
Mettete le nocciole nel frullatore e fatelo funzionare per almeno cinque minuti, fino a quando non otterrete una pasta densa. Dopo questo intervallo di tempo infatti le nocciole rilasciano l’olio e otterrete una pasta burrosa. Aggiungete il cacao, il latte da voi scelto, miele e il sale e lasciate lavorare per circa due minuti fino a quando non otterrete una pasta soffice, senza grumi e lucida. Le quantità sopra elencate sono per un barattolo di Nutella di circa 150g. Mettetelo nel frigorifero and avrete il vostro barattolo di Nutella. Ricordatevi che, non avendo conservanti o additivi al suo interno, può durate al massimo una settimana.

IMG_4718

 

Remember to send me your creations (camilla.iannotta@gmail.com) or tag me on Instagram!

Ricordatevi di mandarmi le vostre creazioni (camilla.iannotta@gmail.com) o di taggarmi su Instagram!

P.S. It is really good with nice cream (recipe here)

P.S. E’ veramente buono con il gelato vegano (ricetta qui)

IMG_4725

Have A Safe Journey! ♥

Love,
Camilla

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s